Personvern
Denne siden omtaler hvordan vi behandler personopplysninger i vår butikk. Du kan kontakte oss direkte dersom du har spørsmål om vår behandling av dine opplysninger.
Behandlingsansvarlig:
Navn: Stofflykke AS
Kontaktperson: Gry-Anette Klausen
Telefon: 91880929
E-post: hei@stofflykke.no
Adresse: Kvaløyvegen 329, 9016 Tromsø
Hvorfor og hvordan behandler vi personopplysninger?
Vi samler inn og behandler ulike personopplysninger for å kunne tilby besøkende i nettbutikken de tjenestene som er naturlig å tilby som en nettbutikk. Nedenfor finner du en liste over når og hvordan vi behandler personopplysninger i de enkelte tilfellene. Merk at all behandling er basert på samtykke, med unntak av innsamling av data ved kjøp, hvor enkelte opplysninger er nødvendig for å kunne gjennomføre selve kjøpet. I dette tilfellet er behandlingsgrunnlaget den avtaleinngåelse kunden gjør i kjøpsprosessen. All persondata internt og eksternt behandles sikkert, vha https protokollen.
** Persondataområde: Nettbutikkens utsjekk og kasse
Hva lagres: Navn, telefonnummer, epost, gateadresse, postnummer, poststed, varenavn og antall på disse, valgt fraktalternativ, betalingsmetode og pris. Fødsels- og personnummer kreves kun ved bruk av finansieringstjenester, og lagres ikke i nettbutikken. Dette behandles kun av betalingstilbyder.
Bruksområde for personopplysninger: For å gjennomføre et kjøp i nettbutikken med betaling og påfølgende varelevering kreves navn, adresse og kontaktinformasjon. Kontaktopplysningene kan også benyttes for å kontakte kjøper i forbindelse med kjøpet. Fødsels- og personnummer benyttes av finansieringstilbyder for å kunne utføre en kredittsjekk i forbindelse med bruk av faktura og finansieringstjenester. Informasjonen vil også benyttes til regnskapsformål.
Lagringstid: Personopplysningene lagres i henhold til Lov om bokføring, og normalt i 10 år etter utgangen av regnskapsåret.
Behandlingsgrunnlag: Nødvendig for avtaleinngåelse/kjøp og for bokføring.
Sikkerhet: Informasjonen lagres på sikret server hos tilhørende leverandør.
Databehandler (tredjepart): Mystore, Klarna, Vipps Mobilepay, Posten/Bring, Logistra, Tripletex.
** Persondataområde: Kundeprofil i nettbutikken:
Hva lagres: Navn, gateadresse, postnummer, poststed, telefonnummer, passord og e-postadresse.
Bruksområde for personopplysninger: Informasjonen benyttes for å opprette en kundeprofil på kunde. I kundeprofilen kan man se kjøp du har lagt inn i butikken, samt redigere og tilpasse personopplysninger du har gitt til oss.
Lagringstid: Informasjonen tilknyttet din kundeprofil lagres frem til du ber om at den skal slettes.
Behandlingsgrunnlag: Samtykke ved opprettelse av profil.
Sikkerhet: Informasjonen lagres på sikret server hos tilhørende leverandør.
Databehandler (tredjepart): Mystore.
** Persondataområde: Cookies/informasjonskapsler:
Denne nettbutikken bruker informasjonskapsler for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Bruk av cookies er basert på samtykke gjennom cookiesinnstillinger i din nettleser, samt din fortsatte bruk av sidene. Våre informasjonskapsler hjelper til med å:
- Sørge for at nettsidene fungerer slik du forventer at de skal
- Holde deg innlogget neste gang du besøker sidene (dersom du har en bruker hos oss)
- Huske innstillingene dine fra besøk til besøk, som f.eks innhold i handlekurv, selv om du ikke er innlogget på kundeprofil
Vi har også integrert tjenester fra tredjeparter som på sin side lagrer informasjonskapsler på enheten din, slik som Facebook (liker/del funksjon) og Pinterest (pin-it funksjon). Dine personlige innsillinger hos disse tjenestene bestemmer hvordan informasjonskapslene fungerer og opererer.
Vi bruker også analyseverktøyet Google Analytics for å måle besøksstatistikk, slik som nettleserenhet, lokasjon, hvilke sider som besøkes, lengden av besøket, osv. Disse brukerstatistikkene er anonyme, og kan ikke spores tilbake til deg personlig.
Les mer om de ulike partnernes policy angående informasjonskapsler her: Facebook | Pinterest | Google | Klarna
** Persondataområde: Epostkontakt/kontaktskjema:
Sender du oss epost eller på annen måte skriftlig henvendelse (f.eks SMS) så lagrer vi kommunikasjonen og avsenderinfo for å kunne yte den servicen som kontakten innebærer, og kunne svare på henvendelsen. Informasjonen lagres også i ettertid for å kunne beholde historikk på kunden, hvis ytterligere kontakt opprettes senere. Dette kan om ønskelig forhindres ved å be oss slette samtalen(e).
Kontaktskjema på nettsidene er enten et manuelt epostskjema eller et integrert chatvindu levert av Facebook. Førstnevnte er i realiteten å anse som en manuell epost, og behandles som i forrige avsnitt. Chatvindu fra Facebook fungerer på samme måte som en vanlig chatsamtale i Facebook Messenger, og opererer ut fra Facebooks vilkår. Vi lagrer ikke persondata eller tekstinnhold ut over det som Facebook selv lagrer, men bruker dataene for å yte service og svare på kundehenvendelsen.
Dine rettigheter
Tilgang til egne personopplysninger:
Dersom du er registrert i våre systemer har du rett til å få tilgang til dataene vi har om deg. Dette innebærer at du kan få dataen tilsendt, eller du kan bli informert om hvor du kan finne disse dataene. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før du får tilgang. Kontakt behandlingsansvarlig dersom tilgang er ønskelig.
Retting av egne personopplysninger:
Dersom du er registrert i våre systemer, og oppfatter at vi har registrert feilaktige opplysninger om deg, har du rett til å få disse dataene rettet, eller du kan få tilgang til å rette disse selv (gjennom innlogget kundeprofil). I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før du får tilgang. Kontakt behandlingsansvarlig dersom retting er ønskelig.
Sletting av egne personopplysninger:
Dersom du er registrert i våre systemer, men ønsker at vi sletter opplysningene vi har om deg, har du rett til dette. Ønsker du å slette dine data ber vi deg ta kontakt med vår Behandlingsansvarlig. Vi tar forbehold om at det i enkelte tilfeller kan foreligge grunner som gjør at dataen ikke umiddelbart kan slettes, dersom du har inngått en kontrakt med oss, og disse dataene er nødvendige for opprettholdelse av denne kontrakten. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før du får tilgang. Kontakt behandlingsansvarlig dersom sletting er ønskelig.
Begrense behandling av egne personopplysninger:
Dersom du er registrert i våre systemer, og ønsker å begrense behandlingen av dine personopplysninger, har du rett til å be om dette. Du kan be om at enkelte behandlingsformer opphører, eller du kan be om at vi avslutter all behandling. Vi tar forbehold om at det i enkelte tilfeller kan foreligge lovmessige grunner som gjør at slik begrensning av behandling ikke kan utføres. Sletting av data kan da gjerne være et alternativ, dersom generell begrensning ikke er mulig etter gjeldende regelverk. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før vi kan utføre endringene. Kontakt behandlingsansvarlig dersom begrensning av behandling er ønskelig.
Dataportabilitet:
Dersom du er registrert i våre systemer, og innsamlingen og behandlingen av disse personopplysningene utføres automatisk og er basert på samtykke, har du rett til å overføre disse opplysningene til andre leverandører. Du kan etterspørre dette fra oss, og du har da rett til å motta disse opplysningene i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinleselig format. Du kan også ha rett til å få disse dataene overført direkte fra oss til en annen leverandør, dersom dette er teknisk mulig. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før vi kan utføre dette. Kontakt behandlingsansvarlig dersom flytting eller overføring av dine personopplysninger er ønskelig.
Trekke samtykke til behandling av egne personopplysninger:
Med unntak av informasjon du gir fra deg i forbindelse med kjøp, er all behandling av personopplysninger hos oss begrunnet i et samtykke. Du har rett til å trekke ditt samtykke når som helst, og behandlingen av disse personopplysningene til det aktuelle formålet skal da opphøre. Dersom opplysningene kun benyttes til det formålet du trekker ditt samtykke fra, skal opplysningene også slettes. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før vi kan utføre dette. Kontakt behandlingsansvarlig dersom du ønsker å trekke ditt samtykke til en eller flere behandlinger av personopplysninger.
Klage på behandling av egne personopplysninger:
Dersom du ønsker å klage på måten opplysningene dine behandles på, eller annet relatert til dine personopplysninger, har du rett til det. Behandlingsansvarlig har ansvaret for å ivareta dine rettigheter, og hjelper deg med det du måtte lure på. Du har også rett til å kontakte Datatilsynet dersom du er uenig i avgjørelser eller behandlingsmåter hos oss.
For mer informasjon: Datatilsynet: Dine rettigheter